Digitaal onderwijs op het Vellesan College locatie Driehuis
Werken met iPads:
|
Middel, geen doel !
Het gebruik van iPads is geen doel op zich; het is een middel om digitaal les te geven.Differentiatie, de aansluiting op het MBO, de meerwaarde van digitaal toetsen en het aanbod van digitaal lesmateriaal zijn voor ons redenen om ons onderwijs te digitaliseren.
Differentiatie.Differentiatie.
Differentiatie is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of lesstof binnen een groep of klas leerlingen. Leerlingen verschillen nu eenmaal in de manier waarop zij leren. De samenleving, maar ook de onderwijsinspectie eist dat er meer maatwerk geleverd wordt. Door het gebruik van de iPad is het voor docenten makkelijker te constateren welke leerlingen op een bepaald onderdeel van een vak achterblijven, of welke leerlingen er juist meer verdiepingsstof aan kunnen, welke leerlingen meer of juist minder tijd voor bepaalde opdrachten moeten hebben, welke specifieke ondersteuning ze nodig hebben, enz. Op de Duin en Kruidbergmavo wordt de iPad ingezet om het onderwijs te optimaliseren. |
MBOUit contacten met het MBO blijkt dat veel leerlingen met een laptop of tablet werken. Het lesmateriaal wordt digitaal aangeboden. Om de aansluiting met het MBO zo soepel mogelijk te laten verlopen is gekozen om al in een vroeg stadium leerlingen daar op voor te bereiden.
Digitaal toetsenHet digitaal toetsen is een uitstekende manier om de leerbehoeften van leerlingen beter in kaart te brengen. Door het gebruik van de iPad is digitaal toetsen makkelijk uit te voeren.
Digitaal lesmateriaalUitgeverijen zijn al een aantal jaren bezig om steeds meer lesmateriaal digitaal aan te bieden. De verwachting is dat in de nabije toekomst digitaal lesmateriaal het papieren lesmateriaal gaat verdringen.
|