Vellesan College afdeling Driehuis
  • HOME
  • DE SCHOOL
    • Vacature
    • Privacy verklaring
    • De Schoolgids
    • Vakantie
    • iPad
    • Loopbaanorientatie en beroepskeuze
    • Leerlingbegeleiding
    • Lestijden
    • Absentie en ziekmelding
    • Rookvrije school & Alcohol beleid
    • Bijzondere bijstand
  • LEERLINGEN
    • Informatie vervolgopleidingen
    • Examenwijzer / PTA
    • Examentraining
    • Opendagen MBO
  • VOOR OUDERS
    • Rapport uitreiking & informatieavonden
    • Klachtenregeling
  • DOWNLOAD
  • CONTACT
    • Dunamare Onderwijsgroep
    • Medezeggenschapsraad

Digitaal onderwijs op het Vellesan College locatie Driehuis

Foto

Werken met iPads:
geen doel, maar middel

Het klinkt leuk, op school werken met je eigen iPad. Veel leerlingen hebben al eerder kennisgemaakt met iPads, waarop ze spelletjes doen en hun contacten onderhouden met vriendjes en familie, enz. Het zal niemand verbazen dat de iPads die op school gebruikt worden daar niet voor bedoeld zijn. De iPads op de Duin en Kruidbergmavo staan vol met digitaal lesmateriaal en educatieve apps. De iPad is de vervanger van het boekenpakket.

In het schooljaar 2013-2014 zijn we op de toenmalige Duin en Kruidbergmavo  begonnen met een gedegen voorbereiding. In één brugklas is een succesvolle pilot gehouden, waarbij docenten en leerlingen met iPads werkten. Dit schooljaar waren docenten voldoende voorbereid en was de school zo ingericht om het werken en leren met iPads in te voeren in de brugklassen. Er zijn goede afspraken gemaakt met uitgeverijen en hoewel er in de opstartfase nog wel wat kleine problemen waren, konden deze snel opgelost worden. 

Middel, geen doel !

Het gebruik van iPads is geen doel op zich; het is een middel om digitaal les te geven.Differentiatie, de aansluiting op het MBO, de meerwaarde van digitaal toetsen en het aanbod van digitaal lesmateriaal zijn voor ons redenen om ons onderwijs te digitaliseren.

Differentiatie.

Differentiatie.
Differentiatie is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of lesstof binnen een groep of klas leerlingen. Leerlingen verschillen nu eenmaal in de manier waarop zij leren.  De samenleving, maar ook de onderwijsinspectie eist dat er meer maatwerk geleverd  wordt.  

Door het gebruik van de iPad is het voor docenten makkelijker te constateren welke leerlingen op een bepaald onderdeel van een vak achterblijven, of welke leerlingen er juist meer verdiepingsstof aan kunnen, welke leerlingen meer of juist minder tijd voor bepaalde opdrachten moeten hebben, welke specifieke ondersteuning ze nodig hebben, enz. 
Op de Duin en Kruidbergmavo wordt de iPad ingezet om het onderwijs te optimaliseren.

MBO

Uit contacten met het MBO blijkt dat veel leerlingen met een laptop of tablet werken.  Het lesmateriaal wordt digitaal aangeboden. Om de aansluiting met het MBO zo soepel mogelijk te laten verlopen is gekozen om al in een vroeg stadium leerlingen daar op voor te bereiden.

Digitaal toetsen

Het digitaal toetsen is een uitstekende manier om de leerbehoeften van leerlingen beter  in kaart te brengen. Door het gebruik van de iPad is digitaal toetsen makkelijk uit te voeren.

Digitaal lesmateriaal

Uitgeverijen zijn al een aantal jaren bezig om steeds meer lesmateriaal digitaal aan te bieden. De verwachting is dat in de nabije toekomst digitaal lesmateriaal het papieren lesmateriaal gaat verdringen.  
CONTACT:
Vellesan College Driehuis
​Nicolaas Beetslaan 3
1985 HH Driehuis
​
Tel 0255-510526
info@duinenkruidbergmavo.nl
D​IRECT NAAR:
Magister 6
Apple ID  of  ​iCloud
School Webmail
​Office Overzicht Pagina
Privacy verklaring
​
STORINGSOVERZICHTEN:
Magister
Malmberg
Noordhoff
Thiemen Meulenhoff
Disclaimer | Website by OSR